En els darrers anys s’han malversat ingents quantitats de diners públics a l’Estat Espanyol en infraestructures del transport: aeroports sense avions, autovies sense vehicles i línies d’alta velocitat sense passatgers.
El rebuig social d’aquest malbaratament patit durant la crisi econòmica ha desembocat en un convenciment que les inversions han de garantir rendibilitat econòmica i social.
Malgrat aquests precedents, el Govern Municipal té com a objectiu la implantació d’una infraestructura ferroviària en superfície per l’Avinguda Diagonal entre les places de Francesc Macià i de les Glòries.
La majoria dels Grups Municipals de l’Ajuntament de Barcelona són contraris al projecte; els tècnics independents no troben viabilitat a una inversió de més de 200 milions d’euros que no tindrà ni retorn econòmic ni social, menys encara quan la demanda real de passatgers no justifica la implantació d’una línia ferroviària pel centre de Barcelona.
L’Ajuntament ha presentat uns estudis tècnics i d’avaluació social incomplets i metodològicament poc rigorosos, tot advertint-nos que són el primer pas per dirimir la millor opció per connectar el tramvia per la Diagonal.
El Govern Municipal, malgrat l’absència de fonaments tècnics dels estudis i sense consens polític ni social, ha decidit continuar licitant projectes per valor de 3 milions d’euros. Per tant, es pren una decisió unilateral en base a interessos partidistes i responent a objectius estrictament ideològics.
Entenem prioritari pacificar el transit de vehicles privats de manera racional i progressiva, que es pugui reduir la contaminació i guanyar espai pels vianants. Estem a favor del transport públic com l’eina principal de la mobilitat.
Una Infraestructura fixa i intrusiva com el tramvia és una agressió sistèmica a la mobilitat de la Ciutat. Pretendre implantar una barrera de 4 kilòmetres al centre de la ciutat més densament poblada d’Europa i als barris més concorreguts de població i activitat terciària no té cap sentit.
La implantació d’una infraestructura ferroviària al centre de Barcelona:
1. Perjudica la Nova Xarxa de Bus: 17 de les 23 línies perdran velocitat comercial i seran menys eficients.
2. Produeix pèrdua de connectivitat global en la xarxa de transport.
3. Obliga a una gran quantitat de passatgers a patir transbordaments.
4. Elimina moltes parades de bus del teixit urbà que obeeixen a una demanda real.
5. Allunya els usuaris de les parades de bus, obligant-los a desplaçar-se a les escasses estacions de Tramvia.
6. Comporta la congestió en tots els carrers de l’Eixample, fent ineficient la mobilitat al centre de la ciutat i augmentant greument la contaminació a tot Barcelona.
7. Fa que TMB, l’operador públic de transport a l’Àrea Metropolitana, perdi 82.000 passatgers diaris en favor d’una empresa privada.
Tampoc podem oblidar la magnitud de l’impacte negatiu que tindria la implantació del tramvia en una avinguda arquitectònicament admirada, urbanísticament perfecta i que és patrimoni de l’imaginari de tots el barcelonins.
La reserva d’espai que necessita el tramvia és un malbaratament innecessari, la mobilitat futura serà a la carta i el transport col·lectiu escalable, mutable i flexible. Característiques antagòniques a una infraestructura ferroviària. El tramvia, gran depredador de l’espai públic, neix antic, i quan finalitzin les obres serà prehistòric.
Els signants d’aquesta declaració, demanem a l’Alcaldessa de Barcelona:
· Que sigui valenta i Aturi el procés d’implantació d’una línia ferroviària per l’Avinguda Diagonal entre les places de Francesc Macià i Glòries. Una operació econòmicament ruïnosa i socialment deficitària.
· Que sigui honesta i Analitzi amb el màxim rigor possible la factibilitat econòmica i social de l’operació. Que sobretot inclogui experts independents. El que s’ha fet fins ara és un exemple de frivolitat tècnica i falsa transparència.
· Que sigui creativa i Imagini un tramvia sense vies ni catenària, que s’aturi on convingui i que no perdi permeabilitat ni connectivitat, que costi 20 vegades menys i sigui gestionat per un operador públic. Que imagini el BUS-ELÈCTRIC.
· Que sigui intel·ligent i Accepti al BUS-ELÈCTRIC com la millor alternativa de connectivitat per la Diagonal, ja que salvaguarda la salut de les persones i assegura la permeabilitat del transport públic.
BARCELONA NO NECESSITA UN TRAMVIA PER LA DIAGONAL!
Descarregat el document PDF: DECLARACIÓ TRAM DEFINITIVA(1)