Un estudi de l’entitat conclou que les retencions de trànsit derivades de la connexió incrementaran les emissions d’òxid de nitrogen
El temps de recorregut de les línies de bus que passen per la Diagonal també augmentarà
Entre la bateria d’arguments per defensar la connexió de les dues xarxes de tramvia a través de l’avinguda Diagonal de Barcelona, un dels més recurrents és assegurar que l’obra augmentarà la competitivitat del transport públic i que, de retruc, això redundarà en una millora de la qualitat de l’aire. Doncs bé, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va afegir ahir més pebre a un debat ja de per si intens, amb la presentació d’un estudi que qüestiona aquestes suposades bondats del projecte. I és que la tesi troncal de l’informe és que la unió del Trambaix i el Trambesòs millorarà la fluïdesa de tots els mitjans, públics i privats, que circulen per l’avinguda però, per contra, entorpirà la dels carrers que la travessen. I, a més situacions de col·lapse, augmenten les emissions de nitrogen. I això, a la pràctica, equival a més contaminació.
L’estudi ha consistit a aplicar una simulació informàtica sobre com impactarà la presència del tramvia a 21 cruïlles de l’Eixample. Aquesta projecció s’ha fet prenent com a base que la connexió de xarxes provocarà una reducció de trànsit més dràstica (-7%) que la que calcula el mateix Ajuntament de Barcelona (-1%). La primera conclusió, doncs, és que si s’haguessin agafat com a referència les previsions del consistori, els resultats haurien estat encara adversos. Fet aquest apunt, una de les primeres conclusions és que el fet que el tramvia tingui prioritat de pas sobre, per exemple, algunes línies de bus, provocarà que augmenti el seu temps de viatge. En el cas del 22, el 24 i el V17, aquest increment s’ha xifrat en un 49%, i en d’altres, com el 27, el 32, el 63 i el 67, la forquilla bascula entre el +8 i el +28%. Pel que fa a l’H8, una línia que travessa la Diagonal i que fa un paper troncal, la penalització seria de +14,35%. En el capítol del trànsit privat, l’escenari resultant és dual. D’una banda, al tram de la Diagonal entre la plaça Francesc Macià i el carrer Urgell el temps de trajecte baixa un 22% gràcies als canvis de sentit viaris projectats. En canvi, entre el carrer Urgell i l’avinguda Sarrià hi ha un augment del +320%. És a dir, els tres minuts que ara es triga per cobrir aquest recorregut passarien a ser 14.
Les conseqüències que tindria tot plegat sobre el medi ambient també estan descrites. Així, s’estima que les emissions d’òxid de nitrogen dels vehicles privats s’incrementaran en alguns trams (Balmes-Via Augusta i passeig de Gràcia) fins a un 39,6% pels majors recorreguts i cues que hauran de suportar, tot i que també hi ha traçats (Francesc Macià-Urgell) on baixen un 9,4%. En algunes línies de bus, també es vaticina que contaminaran entre un 6 i un 17% més.
Veient, doncs, que la discussió sobre el tramvia ja ha entrat en el pla tècnic, el president del RACC, Josep Mateu, va negar que l’entitat jugui al joc de defensar el vehicle privat. “No som contraris al tramvia. Estem dient que les coses s’han de fer millor”, hi va afegir. La seva recepta, en resum, és que calen més estudis, abans de tancar el debat.
Canvis en l’obra per evitar maldecaps
El director del projecte de connexió del tramvia, l’exconseller Pere Macias, va voler rebatre gairebé a l’instant alguns dels auguris de l’estudi del RACC assegurant que ja hi ha un conjunt de canvis esbossats per corregir l’impacte de l’obra tant en el trànsit públic com en el privat. Algunes d’aquestes millores serien canviar les regulacions semafòriques en alguns carrers per evitar congestions i permetre que, en determinats punts, els busos puguin circular per la traça del Tram.